I denne tid kan vi ikke undgå at tænke på, hvordan vi vil være mobile i fremtiden. Der er delte meninger om elbiler: På den ene side giver disse køretøjer mulighed for at køre miljøvenligt og kan “tankes” med elektricitet til lave omkostninger. På den anden side er sådanne biler dyre at købe, og forsyningsnettet er endnu ikke særlig omfattende. I det følgende blogindlæg vil vi derfor se nærmere på fordelene og ulemperne ved elbiler og præsentere en række forskellige argumenter.
Fordelene ved elbiler: Hvad er argumenterne?
Elbiler står for lav-CO2-mobilitet og lave vedligeholdelsesomkostninger. Det er sandt, men det er langt fra alt, der taler for elektriske modeller.
- fordel: Elbiler er grønnere på vejen end forbrændingsmotorer takket være elektricitet
Kravet om mere miljøbeskyttelse er stigende. Derfor er efterspørgslen efter elbiler også steget i de seneste år. Det skyldes, at disse biler i modsætning til forbrændingsmotorer ikke kræver fossilt brændstof til at drive dem. Det betyder, at elbiler ikke producerer miljøskadelig CO2 (kuldioxid), når de kører.
Det meste af den elektricitet, der er nødvendig til fremdrift, kommer dog stadig fra kul- eller gasfyrede kraftværker. Den andel af energien, der kommer fra vedvarende energi, skal øges i de kommende år.
Fordel 2: Et elbil sparer på vedligeholdelsesomkostningerne
En elbil er helt sikkert dyrere at købe end en konventionel bil. Du bør dog sammenligne vedligeholdelsesomkostningerne for begge biler. For en “tankfuld” elektricitet til ca. 100 km skal du kun betale halvt så meget som for at køre den samme strækning i en benzinbil.
Desuden er ejeren af en ny elbil fritaget for køretøjsafgift i de første 10 år. Denne forordning gælder for køb, der foretages mellem den 18. maj 2011 og den 31. december 2025, og giver mulighed for at fritage for afgiften indtil udgangen af 2030.
- fordel: elbiler nyder godt af forskellige privilegier
Elbilers bidrag til energiomstillingen er af stor værdi for staten. Derfor giver den førerne af disse biler mange privilegier i deres hverdag. Batteridrevne køretøjer er f.eks. omfattet af langt færre kørselsforbud end konventionelle forbrændingsmotorer. Det skyldes, at de også må køre i støjbeskyttelses- og miljøzoner. Elbiler har også deres egne parkeringspladser, herunder ladestationer, mens alle andre parkeringsfaciliteter er omfattet af reducerede parkeringsafgifter.
I nogle byer omfatter elektrisk mobilitet endda kørsel i busbaner. Særlige kontroller er ikke nødvendige, da elbiler har deres egne nummerplader, der identificerer dem som sådan.
- fordel: batterierne kan oplades fleksibelt og er undertiden selvforsynende
Selv om den elektriske infrastruktur stadig er i sin vorden, har elbiler allerede nu nogle fordele, som førere af benzin- og dieselbiler ikke har. Flere og flere detailhandlere udstyrer deres parkeringspladser med ladestationer, hvor kunderne kan oplade deres batterier gratis.
En anden fordel er opladningsstationer til hjemmet (solcelleanlæg), fordi du med disse selv kan generere den energi, du har brug for, oven i alt det andet.
- fordel: Reparationer på en elmotor er billigere end på en forbrændingsmotor
Reparationer på elbiler er også generelt billigere. Grunden til dette er elmotoren, som slides mindre end en forbrændingsmotor. Den fungerer på grundlag af en roterende bevægelse forårsaget af elektromagneter. I lighed med effekten af at bruge en kraftvarmeenhed i et enfamiliehus er effektiviteten omkring 80 % uden at fratrække tab som f.eks. i opladningsprocessen. En elbil er således meget mere energieffektiv. Køb dine ladestander her https://www.billigladestationer.dk/ladestandere/
Ulemperne: Hvad er argumenterne mod en elbil?
Det er velkendt, at teknologien bag elektromotorer stadig er under udvikling. Derfor spiller den højere pris og den kortere rækkevidde stadig en betydelig rolle. Du bør dog også huske på mindre facetter.
- Ulempe: batterier til elbiler er en dyr risikofaktor
De fleste elbiler viser sig at være omkostningsbesparende alternativer til benzin- og dieselbiler. Derfor er langt de fleste besøg på værkstedet synligt billigere.
Men det kan blive dyrt, hvis et modul går i stykker. Det skyldes, at de ikke kan udskiftes enkeltvis. I stedet skal hele batteriet fjernes og udskiftes med et nyt. Denne reaktion giver i øjeblikket anledning til en tendens til udlejning af batterier.
- ulempe: Stille køretøjer forårsager flere ulykker
Fordel og ulempe på én gang: Det lave støjniveau fra en elbil kan være mindre forstyrrende end den konstante trafikstøj. Der er dog en øget risiko for fodgængere i trafikken, f.eks. fordi en elbil først kan høres senere.
Men der er allerede en løsning: Siden juli 2019 skal nye elbilmodeller have et AVAS-system (Acoustic Vehicle Alerting System). Med dette system gør disse biler akustisk opmærksom på sig selv op til en vis hastighed. Produktionsserier, der blev sat i drift før denne dato, har hidtil været undtaget fra denne forpligtelse. Fra juli 2021 skal alle nyproducerede elbiler imidlertid være udstyret med et AVAS.
- Ulempe: markedet for elbiler er stadig ret lille.
En anden ulempe ved elektrisk mobilitet, som stadig har plads til udvikling, er det ret begrænsede udvalg af køretøjer. I modsætning til konventionelle forbrændingsmotorer er det kun et relativt lille antal modeller, der har et batteri.
Som følge heraf må potentielle købere gå på kompromis med mulighederne i deres elbil. Der er f.eks. næsten ingen elbiler, der har en høj trækkapacitet. Denne omstændighed begrænser i øjeblikket mulighederne for elektrisk mobilitet.
- Ulempe: Elbiler er dyrere at købe
Hvis du beslutter dig for at købe en elbil, må du forvente en højere købspris. Selv om der allerede findes mindre modeller i mellemprissegmentet, er de betydeligt dyrere end en tilsvarende bil med benzinmotor.
Købsprisen er normalt også afgørende for det mulige interval. Med billigere modeller skal du oftere til en ladestation, mens f.eks. en Tesla med en rækkevidde på op til 600 km kan klare sig uden et opladningsstop.
- Ulempe: Kortere rækkevidde betyder hyppigere opladning af elbilens batteri.
Og det er netop en af de største ulemper i øjeblikket: rækkevidden. Uanset hvordan man ser på det, skal elbiler oplades (“tankes op”) oftere end biler med benzinmotor og tilbagelægger derfor betydeligt færre kilometer ad gangen.
Teknologien i batterierne i elbiler er endnu ikke tilstrækkelig avanceret til at opnå større kapacitet og dermed større rækkevidde. Derfor har hyppige og lange opladningstider hidtil været en integreret del af elbiler.