Driver du en virksomhed som er i vokseværk? Så kommer tiden før eller siden hvor man skal tænke på nogle større lokaler. Det kan være rigtig svært at finde noget i denne tid, som passer til det man selv ønsker. Derfor kommer der i denne artikel nogle tips til man kan skrive bag øret når man tager ud på jagten efter det næste lokale eller sted til din virksomhed.
Beliggenhed
Det er enormt vigtigt at tænke grundigt over hvor man placerer sig. Man skal tænke på sine ansatte og deres rejse til arbejdspladsen. Udover dette er det vigtigt at overveje den generelle værdi beliggenheden har for din virksomhed. Giver det mening at ligge hvor det nu end er, og kan det betale sig i længden.
Lokaletype
Alt efter hvilken virksomhed du driver, har typerne af lokalet en væsentlig rolle i valget og overvejelserne. Har du eksempelvis en butik, så skal du sørge for at den har plads og lager osv til det. Det er også vigtigt at holde sine ansatte i tankerne og tænker over om det er noget de ville kunne lide eller nyde at arbejde i.
Budget
Prisen på lokaler er som regel pr. kvadratmeter og derfor er det vigtigt at man grundigt overvejer et beløb man vil bruge. Det kan i mange tilfælde være mere rentabelt at leje et lokale uden diverse ekstra rum og derfra leje det efter behov. Her snakker vi typisk lokaler som mødelokaler eller lignende.
Tid
Sørg for at have en gennemtænkt plan og prøv at forudse hvornår det simpelthen bliver for presset for dig og dit team i de nuværende lokaler. Det handler nemlig om at være hurtigt ude for at finde de bedste lokaler, og gerne et rigtig godt stykke tid inden man reelt skal flytte.
Lejekontrakt
Hav en professionel med over lejekontrakten inden du underskriver. Sørg for at den aftale du indgår ikke er ændret eller at der skrives under på noget som ikke er aftalt. Læs den grundigt igennem.